Internetu galite užsisakyti asmeninį skelbimą „Santakoje“.
Moteris, turinti patirties, ieško valytojos darbo. Tel. 8 699 29 968.
Galioja iki: 2024-04-21 14:44:23
Redakcijos darbo laikas: Darbo dienomis - 8-17 val.
Pietų pertrauka - 12-13 val.
|
„Santaka“ / 2006-09-08 15:00
Piliakalnių piliakalnyje (Bartninkų sen.) turistų patogumui įrengtas patogus lankymo
takas.
Juozo LUKOŠEVIČIAUS nuotr.
Iš krašto istorijos
Prie Piliakalnių piliakalnio
prieš keturis šimtmečius
kūrėsi kaimai
| Istoriniai šaltiniai byloja
Archeologų nuomone, m. e. I tūkstantmečio viduryje kairiajame Aistos upelio krante
buvo jotvingių gyvenvietė. „Tarp priešpilio pylimo ir piliakalnio, taip pat laukuose į
vakarus nuo priešpilio daug buvusių sodybų liekanų: puodų šukių, degėsių, akmens
grindinių,“ – rašoma knygoje „Panemunių dzūkai“ (Vilnius, 1970 m., psl. 22).
Kovų su kryžiuočiais metu gyvenvietės teritorijoje buvo supiltas galingas pylimas,
sustiprintos gynybinės sienos, pastatyta pilis. Apie tai byloja iki šių dienų gerai išsilaikę
Piliakalnių piliakalnio įtvirtinimai, rusvi sudegusio molio lopinėliai ir tamsios degėsių
dėmės. 1961 m. P.Kulikausko ir A.Merkevičiaus vadovaujama archeologų ekspedicija
nustatė, kad XIV–XV a. gyventojai apleido piliakalnį ir šalimais buvusią gyvenvietę
(P.Kulikauskas, „Jotvingių pėdsakais“, „Mokslas ir gyvenimas“, 1965 m., Nr. 3 (90). Pasitraukus gyventojams, teritorija apžėlė miškais.
XVI a. pab. – XVII a. pr. prasidėjo Užnemunės kolonizacija. Kolonistai kirto Darsuniškio, Birštono, Punios ir Alytaus girias. Sukultūrinto dirvožemio plotai tapo dirbamais
laukais ir besikuriančių gyvenviečių užuomazgomis. Piliakalnių apylinkės kaimai priklausė Alytaus ekonomijos Karalkrėslio valsčiaus Naujininkų vaitystei.
Mokėjo pinigais ir natūra
Karalkrėslio dvaras neturėjo dirbamų laukų. Valstiečiai buvo laisvi nuo lažo dvaro
duoklininkai. Už skirtos žemės sklypus, priklausomai nuo jų dirvožemio kokybės, dvarui
mokėjo žemės rentos mokestį pinigais ir natūra. Lažiniai valstiečiai už vieną valaką
(21,37 ha) žemės mokėjo nuo 7 iki 9 kapų (60 lietuviškų grašių) pinigais, įskaitant žąsį, dvi
vištas ir 20 kiaušinių, činšininkai (laisvieji žemdirbiai) – 5–9 kapų. Natūrinę duoklę
sudarė dėkla (nustatyto dydžio grūdų duoklė dvarui, kaip sudėtinė žemės rentos mokesčio
dalis rugiais ir miežiais). Pavyzdžiui, 1649 m. Bartininkų kaimo valstiečiai už vieną
valaką žemės Karalkrėslio dvarui duodavo vieną saiką (solianką – 0,25 Vilniaus statinės)
rugių ir 8 kapas (480 lietuviškų grašių) pinigais. Dvaro administracija kartą per metus
valstiečius išsiųsdavo su pastote į Vilnių, Kauną arba Karaliaučių (dabartinį Kaliningradą). Valsčius iš miško parveždavo dvarui 4 vežimus malkų ir kas savaitę nakties
sargybai atsiųsdavo po du valstiečius. Dvaro aprūpinimas kuru ir nakties sargybiniais
buvo paskirstytas tarp dvarui pavaldžių kaimų. Apie tai rašoma J.Totoraičio „Sūduvos
Suvalkijos istorijoje“ (I t., Kaunas, 1938 m., psl. 302, 556).
Be minėtų mokesčių ir prievolių, valstiečiai mokėjo hibernos mokestį krašto apsaugos ir
kariuomenės išlaikymo reikalams.
Valstiečiai nuskurdo
XVI a. pab. – XVII a. pr. Lietuvoje prasidėjo ekonominė suirutė. Šalies teritoriją niokojo
ilgalaikiai karai, didikų tarpusavio rietenos. Nederliaus metai ir ligų epidemijos nuskurdino valstiečius. Jie nepajėgė apdirbti turimos žemės sklypų, mokėti mokesčių ir natūrinės
duoklės. Kaimuose sumažėjo gyventojų, didėjo nedirbamų laukų plotai. Vinkšnupiuose iš
13 valakų bendro kaimo ploto dirvonavo 9,5 valako. Trys vietiniai kaimo valstiečiai
tesinaudojo nuo 2/3 iki 0,25 valako žemės. Vilkabaliuose iš 10 valakų bendro ploto
dirvonavo 6,25 valako. Trys kaimo valstiečiai ardavo tik po 0,75 valako žemės.
Keletą pusiau apgyventų kaimų išsinuomojo 38 asmenys, už kiekvieną valaką sumokėję po vieną auksiną (30–35 grašius). Vinkšnupių kaime už tris apgyventus sklypus
nuomininkas sumokėjo 21 auksiną ir 20 skatikų (lenkiško ir rusiško grašio pavadinimas),
Piliakalnių kaime už 5 apgyventus sklypus – 28 auksinus ir 15 skatikų.
1738 m. inventoriuje Jonas Bronisz Makowski rašė, kad Piliakalnių kaime gyveno tik
vienas vietinis baudžiauninkas ir mokėjo 11 auksinų hibernos. Rasių kaime gyveno keturi
vietiniai ir du atvykę baudžiauninkai. Jie mokėjo 20 auksinų čyzės (žemės rentos
mokestį). Karališkųjų žemių nuomininkai apleistuose kaimuose apgyvendindavo atvykėlius. Suteikdami jiems materialinę paramą, apsirūpindavo darbininkais. Pašeimenių
tenuto (dvarelio) valdytojas Mykolas Dylevskis įkurdino du baudžiauninkus ir septynis
daržininkus. Davė jiems jaučius ir arklius. Dvi dienas per savaitę jie turėjo atlikinėti
baudžiavą. Devyni vietiniai valstiečiai, naudojęsi po 0,25 valako žemės, rentos mokesčio
(činšo) nemokėjo.
Užplūdo kolonistai
1765 m. Lietuvos valstybės iždo valdytojas, Gardino seniūnas Antanas Tyzenhauzas
pradėjo vykdyti valstybinių dvarų ūkio pertvarkymą, baudžiavinių valstiečių išnaudojimo stiprinimą. Atkurdamas palivarkus (dvarų ūkinius padalinius), steigdamas naujus
dvarus, jis tikėjosi padidinti valstybės iždo pajamas. 1772–1785 m. jo iniciatyva Karalkrėslio valsčiuje, prie Bartininkų kaimo, išaugo Bartininkų dvaras su gelumbės ir geležies
apdirbimo dirbtuvėmis.
Karališkųjų žemių nuomininkai, sekdami A.Tyzenhauzo pavyzdžiu, steigė privačius ir
plėtė turimus dvarelius. Šiuo laikotarpiu greta žinomo Rasių dvarelio turėjo vykti
permainos Piliakalnių, Vilkabalių ir Vinkšnupių dvarų sodybose.
XVIII a. pab., žlugus Žečpospolitai, Karalkrėslio valsčius ir dvaras neteko administracinės reikšmės. Užnemunė pateko į Prūsijos sudarytą Naujųjų Rytų Prūsijos provinciją su
joje galiojančiais Visuotinio Žemės Teisyno Prūsijos valstybėms įstatymais. Į Užnemunę
iš Viurtenbergo, Badeno, Pfalco ir kitų provincijų plūstelėjo Prūsijos kolonistai. Prūsijos
valdžia jiems skyrė geresnės žemės sklypus ir trejiems metams atleido nuo bet kokių
mokesčių. Sumokėjo persikėlimo išlaidas. Vietinių gyventojų atžvilgiu jie pasijuto privilegijuotoje padėtyje (A. Janulaitis, „Užnemunė po Prūsais (1795–1807)“, Kaunas, 1926 m., psl.
70).
Sigitas ŠILEIKA
(Tęsinys kitame numeryje)
Publikuota: 2006-09-08 15:00:30
Komentarai:
Jūs naršote standartinę svetainės versiją. Perjungti į mobiliąją versiją?
|
* Kultūros darbuotojų dieną – ąžuolas Dainų šventei * Senjorė ligoninės slaugę apkaltino smurtu * Rūta Žilionytė: „Dainavimas – dalis manęs“ Laikraštis leidžiamas antradieniais ir penktadieniais.
Kuri forma taisyklinga: „paties“ ar „pačio“? Pirmenybė teikiama įvardžio „pats“ kilmininkui „paties“. Vis dėlto forma „pačio“ klaida nėra laikoma, ji vertinama kaip šalutinis normos variantas, tinkantis laisviesiems stiliams, pvz.: Paties (pačio) pirmininko reikėtų paklausti. Teko sugrįžti prie to paties (pačio) nutarimų punkto.
Šūksniai
Statistika
|