„Santaka“ / Žmogaus orumas – erdvėje pakibusi kategorija

santaka.info
Vilkaviškio krašto laikraštis

Orai Vilkaviškyje
Prenumeratos kaina 1 mėn. - 4,80 €!




Siūlykite temą

Fotografuokite, filmuokite ir atsiųskite mums savo medžiagą
Didesnes nei 10Mb dydžio bylas prašome siųsti per wetransfer.com.

Taip pat galite parašyti mums el. pašto adresu redakcija@santaka.info arba susisiekti tiesiogiai su mūsų žurnalistais.

Straipsnių paieška

Skelbimai

Internetu galite užsisakyti asmeninį skelbimą ne tik „Santakoje“, bet ir „Reklamos gide“.

Skelbimai svetainėje

Parduoda 1 t talpos konteinerį metaliniame rėme su išleidimo čiaupu ir jo prailginimu (45 Eur), tokį pat konteinerį be metalinio rėmo (15 Eur). Tinka vandeniui ar kurui laikyti. Gali atvežti. Tel.: 8 686 98 506, 8 686 98 503.
Galioja iki: 2018-09-29 09:19:34

Brangiai išsinuomotų žemės ūkio paskirties žemės. Tel. 8 624 12 402.
Galioja iki: 2018-09-30 10:57:07

Parduoda kiaulę skersti. Tel. 8 602 31 187.
Galioja iki: 2018-10-01 11:50:58



Svečių knyga

Vieta ir darbo laikas



Redakcijos darbo laikas:
Darbo dienomis - 8-17 val.
Pietų pertrauka - 12-13 val.

„Santaka“ / 2006-04-10 17:31

Dalinkitės:  


Prieš paskaitą lektoriui Pauliui Subačiui buvo įdomu keliais žodžiais persimesti su Švietimo skyriaus vyr. specialiste Alma Finagėjeviene.

Autorės nuotr.


Žmogaus orumas – erdvėje pakibusi kategorija

Birutė NENĖNIENĖ

Skelbimai laikraštyje ir Švietimo skyriaus veiklos plane pritraukė nemažai mokytojų ir socialinių darbuotojų pasiklausyti paskaitos „Žmogaus orumas ir šeima“.

Pirmąkart Vilkaviškyje apsilankęs Vilniaus universiteto docentas, humanitarinių mokslų daktaras, lektorius Paulius Subačius sakė, jog per trumpą susitikimo laiką sunku išdalyti kažkokius receptus ganėtinai abstrakčia ir skaudžia tema, todėl iš auditorijos laukė reakcijos. Paskaitos pabaigoje užsimezgė diskusija, kuri siejosi su pradžioje Vilkaviškio parapijos vaikų parodytu alegoriniu vaizdeliu apie norą pakeisti pasaulį (vadovė vienuolė Dalia).

Iš tiesų, pasak paskaitininko, mūsų visuomenėje, valstybėje trūksta drąsos ir tikėjimo, jog galima daug ką pakeisti. Krikščionių žinojimas, jog šis gyvenimas yra laikinas neturėtų būti priežastimi nieko neveikti ir laukti, kol kažkas kitas padarys. Žmogaus orumas dažnai atrodo kaip erdvėje pakibusi kategorija, kurios negalima apčiuopti, tačiau retas žmogus nėra patyręs, kaip jo orumas pažeidžiamas. Tarybiniais laikais kiekvieno vyresnės kartos žmogaus orumas buvo pažeidžiamas nuolatos. Vienas iš liūdniausių to laiko padarinių yra tai, kad daugelis praradę orumo jautrumą, nesame linkę ginti savojo orumo. Dažnai žmogus patenka į tokią situaciją, kad jo orumui apginti reikia bendruomenės pagalbos.

Žmogaus, asmens orumo, teisių ir laisvių šaknys yra tos pačios – krikščioniškos. Laisvių ir teisių samprata yra įforminta įvairiuose dokumentuose. Bandymai orumą apibrėžti teisine kalba nėra sėkmingi vien dėl to, kad mūsų jautrumas skirtingas, kad orumo samprata nėra visiems priimtina.

Mūsų visuomenę vis labiau persmelkia teisių sąvoka, tačiau suvokti, kas žeidžia mano ar aplinkinių orumą nėra taip paprasta.

Pasak P.Subačiaus, asmens orumas akivaizdžiai pažeidžiamas įvairių baimių: „Blogai jaučiamės, kai ko nors bijomės, kai kas nors mums kelia grėsmę. Tada negalime laisvai veikti, mąstyti, spręsti. Totalitarinėje sistemoje baimė buvo pagrindinis žmogaus valdymo būdas. Ar baimė nėra ta priežastis, kuri šiandien mus daugelyje situacijų slegia?

Atgimimo laikais žiniasklaida buvo vienas pagrindinių žmones kaustančios baimės įveikimo veiksnių (atvirai rašė, rodė). Žiūrint baimės aspektu, žiniasklaida buvo drakono nugalėtoja ir pati tapo drakonu. Svarbiausi motyvai, kurie leidžia žiniasklaidai būti drakonu – baimės įvarytoju – tai nepaprastai aukštas pasitikėjimo laipsnis. Tai liudija visuomenės būsenos nenormalumą“, – sakė lektorius. Jis plačiai analizavo ketvirtosios valdžios pozicijas užėmusios žiniasklaidos vaidmenį, formuojant visuomenės nuomonę, viešinant vienus ar kitus dalykus, kada prasilenkiama su etikos normomis ir pažeidžiamas eilinių žmonių orumas.

Kitos baimės atsiranda iš nesuvokimo ar nežinojimo. Pakankamai išsilavinę žmonės supainioja, kas yra diskriminavimas ir kas yra reklama. Lektorius pateikė pavyzdį apie Juodkrantės menotyrininkės nubaudimą dėl to, kad neleido mokyklos patalpose rodyti gėjų ir lesbiečių nuotraukų su prierašais, jog tai esanti šeima. „Tai kas šioje situacijoje yra svarbiau: ar Konstitucijos įtvirtinta šeimos teisė auklėti savo vaikus pagal savo įsitikinimus, ar Lygių galimybių įstatymas“, – kėlė klausimą lektorius, svarstydamas, kokioje vietoje ateityje gali atsidurti tradicinė krikščioniška šeima. Baimė ginti šeimą kaip labai svarbią asmens orumo atramą kyla tada, kai sujaukiamos vertybės ir įstatymai.

Metų pabaigoje Seime svarstant Socialinių paslaugų įstatymo pataisą buvo daug ginčytasi dėl šeimos apibrėžimo patikslinimo. Galop buvo patvirtinta, jog šeimą sudaro vyras ir moteris, kuriuos sieja santuoka. Taigi akcentuojami santuokiniai ryšiai, taip pat ir heteroseksualus jos pobūdis.

Lektorius palietė pareigų, laisvių ir teisių sampratą. Koks yra santykis su mokytojų bei tėvų teise auklėti ir vaiko teise, kad jo atžvilgiu nebūtų taikomos nuobaudos? Iki absurdo prieinama, kada reikalavimas atlikti pareigą įvardijamas smurtu, vaiko teisių pažeidimu.

Paprastai kalbama, jog daug blogybių jaunimas pasisemia iš filmų. Tačiau, kiek yra dėl to raštu protestuojančių? Pasak P.Subačiaus, tūkstantį kartų blogesnę įtaką daro įvairūs realybės šou, kuriuose vyksta konkretus veiksmas ir konkrečioje vietoje.

Pabaigoje prieita prie išvados, jog orumas yra labai individualus dalykas. Kiekvienas, prieš kaltindamas valdžią ar kitus žmones, turėtų klausti: „Ką aš pats padariau?“




Komentarai:







Atgal į pradžios puslapį





Šiame numeryje

* Išrinkti geriausi „Metų ūkiai“
* Svečiui iš Vokietijos įteiktos Garbės piliečio regalijos
* Neišmokiusi veltėdžių gyventi visuomenė moka dvigubai
Laikraštis leidžiamas antradieniais
ir penktadieniais.






Apklausa


Ar kada nors esate nukentėjęs nuo vagių?
Taip, patyriau didelių nuostolių.
Niekada su vagystėmis nesusidūriau.
Nukentėjau nežymiai.
Esu apsidraudęs, todėl jaučiuosi saugiau.



Kalbos patarimai

Ar galima „dirbti pareigose“?
Daiktavardis pareigos žymi darbo ar tarnybos vietoje turimą statusą, bet ne pačią vietą, todėl vietininkas pareigose nevartotinas, pvz.: Jis dirba direktoriaus pareigose (taisoma yra direktorius, dirba direktoriumi, eina direktoriaus pareigas).


Šūksniai



Nuorodos

Statistika



Hey.lt - Interneto reitingai


„Santakos laikraštis“

Uždaroji akcinė bendrovė
Vilniaus g. 23, Vilkaviškis.
Tel./faks. (8 342) 20 805.
E-paštas: redakcija@santaka.info

© 2005-2018 Visos teisės saugomos.

Rekvizitai

ISSN 2538-8533
Įmonės kodas - 185137471
PVM kodas - LT851374716
a/s LT184010040100020347

soc. tinklai


Svetainės programavimas ir dizainas