„Santaka“ / Vasarvidžio žolynuose – stiprybė ir lemtis

santaka.info
Vilkaviškio krašto laikraštis

Orai Vilkaviškyje
Prenumeratos kaina 1 mėn. - 4,80 €!




Siūlykite temą

Fotografuokite, filmuokite ir atsiųskite mums savo medžiagą
Didesnes nei 10Mb dydžio bylas prašome siųsti per wetransfer.com.

Taip pat galite parašyti mums el. pašto adresu redakcija@santaka.info arba susisiekti tiesiogiai su mūsų žurnalistais.

Straipsnių paieška

Skelbimai

Internetu galite užsisakyti asmeninį skelbimą ne tik „Santakoje“, bet ir „Reklamos gide“.

Skelbimai svetainėje

Vilkaviškyje remontuoja variklius, keičia dirželius, tikrina, šlifuoja variklių galvutes, atlieka lengvųjų automobilių kompiuterinę diagnostiką. Tel. 8 609 79 788.
Galioja iki: 2018-11-16 08:58:32

Parduoda traktoriaus MTZ priekinį varantyjį tiltą (naujai perrinktas), kombainą NIVA, traktorių MTZ-82 (geros būklės), keltuvą prie tratoriaus galo. Tel. 8 682 77 847.
Galioja iki: 2018-11-17 09:05:27

Parduoda garažą Vilkaviškyje, prie ligoninės (geras privažiavimas, yra elektra, ištinkuotas), 250 m² komercinės paskirties patalpas Giedriuose (už geležinkelio pervažos, yra aikštelė automobiliams, geras privažiavimas, vandens baseinas). Tel. 8 687 87 459.
Galioja iki: 2018-11-19 14:00:39



Svečių knyga

Vieta ir darbo laikas



Redakcijos darbo laikas:
Darbo dienomis - 8-17 val.
Pietų pertrauka - 12-13 val.

„Santaka“ / 2012-06-22 05:41

Dalinkitės:  


Vasarvidžio žolynuose – stiprybė ir lemtis

Artėjant Joninėms Suvalkijos (Sūduvos) kultūros centras surengė seminarą „Joninės (Rasos, Kupolinės) – šventės papročiai, jų istorija, regioniškumas ir aktualizavimas“, kuriame patirtimi dalijosi etnologė Gražina Kadžytė.

Žinomos etnokultūros specialistės G. Kadžytės teigimu, iš senųjų tradicijų akivaizdu, kad veikliausias per Jonines buvo jaunimas. Šiuolaikinės šventės apeigos – gentinės santvarkos ritualų aidas. Jais buvo stengiamasi gyvenimui šeimoje subrendusius žmones pastūmėti į naują jo tarpsnį. Trumpiausios nakties veiksmai – tarytum lietuviškasis iniciacijos (lot. initiatio – įšventinimas) variantas. Neapčiuopiama ir trapi svarbiausia virsmo akimirka sustabdyta žodžiuose: „Žiedlapiai byra, mezgasi vaisius...“

Gyvenimo pokyčiai jaunimą ir viliojo, ir kėlė nerimą, tad išsklaidyti nežinią buvo stengiamasi apeigomis: kupoliavimu, šokinėjimu per laužą, vainikų mėtymu, plukdymu.

Senovės lietuvių papročiuose atrandama savotiško pozityvumo ir pastangų valdyti savo likimą. Etnologė pasakojo, kaip buvo priimamos būrėjų iš kupolės „išskaitytos“ pranašystės.

Jeigu žolynų puokštė žadėdavo gražią ateitį, ją susiskynęs jaunuolis turėdavo palikti Joninių apeigų vietą ir eiti namo, pasidėti žoleles po pagalve ir miegoti. Jeigu augalai pranašaudavo blogą lemtį, kupolės savininkas galėjo nuo visų atsiskyręs pavaikštinėti, kol bus uždegtas Joninių laužas, įmesti augalus į ugnį ir pasakyti: „Atsisakau visko.“

Šokinėjimas per Joninių laužą atskleisdavo asmenybės brandą, jaunuolių tarpusavio jausmus. Beatodairiškai per liepsnas šokantysis parodydavo savo drąsą, vikrumą, peršokęs per rusenančias žarijas – kantrybę ir racionalumą. Jeigu per laužą sykiu su vaikinu pasiryždavo šokti mergina, tai liudijo jos pasitikėjimą pasirinktu žmogumi ir tarytum pranešdavo bendruomenei apie poros ketinimą susieti gyvenimus.

Lemties ženklus sūpuojančios vasarvidžio pievos laukė jaunimo, tačiau vyresnieji Joninių išvakarėse irgi nelikdavo vieni. Pasirūpinę sočiomis vaišėmis vakarą jie leisdavo draugėje. Joninių stalui suslėgdavo sūrį, pasiruošdavo žolelėmis pagardintos varškės, užraugdavo giros arba gaivindavosi sula. Pieno valgiai ir gėrimai šiuo laikotarpiu laikyti ypač vertingais, nes į aukščiausią tašką įkopusios saulės veikiama ganyklų žolė sukaupia savyje daugiausia energijos. Todėl šeimininkės, žinodamos, kad „Šventas Jonas – pieno ponas“, džiovinti atidėdavo būtent vasarvidžio metu suspaustus sūrius.

Kupoliauti ar prie stalo žmonės eidavo visus gyvulius šiai nakčiai uždarę tvartuose, nes baiminosi raganų kerų. Ant tvarto durų dėl apsaugos dar užkabindavo ir vainiką, į kurį būtinai įpindavo usnių ar dilgėlių.

Pasak G. Kadžytės, švęsdami Jonines lietuviai suderindavo sakralumą ir praktiškumą. Pavyzdžiu galėtų būti trumpiausią naktį nušviečiantis laužas. Simboliniam Joninių laužui sukrauti tinka viskas, kas atliko ir susikaupė per pavasarį: sausa žolė, išgenėtos šakos. Tikėta, jog laužo šviesa saugo nuo piktų jėgų. Ryte šeimininkės grįždavo prie laužavietės pasisemti pelenų – jais iš daržų gindavo kenkėjus.



Renata VITKAUSKIENĖ






Komentarai:







Atgal į pradžios puslapį





Šiame numeryje

* Vilkaviškyje kursis Prekybos, pramonės ir amatų rūmų atstovybė
* Trumpoje gatvėje – ilga nesutarimų gija
* Vis daugiau vilkaviškiečių atranda kalanetikos naudą
Laikraštis leidžiamas antradieniais
ir penktadieniais.






Apklausa


Ar vartojate alkoholį prie savo nepilnamečių vaikų?
To niekada nedarau.
Išgeriu tiek, kad neapsvaigčiau.
Savęs neriboju.
Mano vaikai jau pilnamečiai.
Vaikų neturiu.



Kalbos patarimai

Apkrikštyti ar pakrikštyti?
Bendrinėje kalboje teiktinesnis veiksmažodis pakrikštyti. Jis vartojamas ir Šventojo Rašto vertimuose į lietuvių kalbą.


Šūksniai



Nuorodos

Statistika



Hey.lt - Interneto reitingai


„Santakos laikraštis“

Uždaroji akcinė bendrovė
Vilniaus g. 23, Vilkaviškis.
Tel./faks. (8 342) 20 805.
E-paštas: redakcija@santaka.info

© 2005-2018 Visos teisės saugomos.

Rekvizitai

ISSN 2538-8533
Įmonės kodas - 185137471
PVM kodas - LT851374716
a/s LT184010040100020347

soc. tinklai


Svetainės programavimas ir dizainas